FANDOM

Balıkesir yöresine ait en meşhur halk oyunu. Balıkesir düzlüklerinde, Balya'da ve Bigadiç'in batı köylerinde oynanagelen bu oyunun en orijinali Pamukçu kasabasında icra edilir. Manav menşeili bir oyundur.

Atatürk ve Bengi Oyunu

Bengi oyunu Atatürk'ün sevdiği halk oyunlarının başında gelmektedir. Defalarca oyunu izlemiş ve figürlerini öğrenmeye çalışmıştır. Balıkesir'de düğünlerin, erfene sohbetlerinin ve Akpınar eğlencelerinin baş oyunu olan Bengi oyunu Atatürk tarafından da çok beğenilmiştir.

7 Şubat 1931'de İzmirden trenle Balıkesire gelen Atatürk, garda karşılandı. Kasap Necip Ağa, o sırada Hoş geldin tarihin en büyük adamı ulu gazi diye bağırdı. Atatürk’ün Balıkesir’e 4. gelişi esnasında yani 7 Şubat 1931’de Pamukçu ekibi Atatürk'ün karşısında oyunlarını oynadı ve defalarca tekrarladı. Halk coştu. Bu andan sonra Balıkesir yöresi oyunları dikkatini çekmeye başlamıştır. (Atatürk’ün 1., 2. ve 3. gelişlerinde Pamukçu oyunlarının oynanıp oynanmadığına dair bilgi yoktur.) Atatürk arabaya binmeden belediye binasına kadar halkla beraber hükümete kadar yürüdü.

22 Ocak 1933 günü Atatürk'ün Balıkesir'i 5. ziyaretinde Pamukçu köyü zeybekleri Atatürk'ün önünde milli oyunlarını tekrar sergilediler. Atatürk oyunları Askeri Mahvelden izlemiştir. Bugünden bir fotoğraf günümüze ulaşmıştır.

24 Haziran 1934'te Atatürk'ün Balıkesir’e 7. gelişinde karşılayanlar arasında yine Bengi Ekibi de vardı. İran Şahı Rıza Pehlevi ile beraber, İzmir üzerinden Balıkesir'e gelen Atatürk, tren istasyonunda Tevfik Güngörmüş, Ahmet Atagün ve Necip Şengül'ün de içinde bulunduğu Bengi Ekibinin oyunuyla karşılanıyor. Ekibi ve oyunu beğendiği için oyunları birkaç defa daha oynatıyor ve takdirlerini belirtiyor. Bu ekibin, Atatürk ve Ali Hikmet Paşa ile yan yana çektirdiği hatıra fotoğrafı maalesef günümüze ulaşamamıştır; Bu fotoğraf, istasyon önünde çekilmiştir. Atatürk'ün isteğiyle gezinin devamına da katılan ekip Balıkesir Belediyesi'nin tahsis ettiği araçla Çanakkale'ye gitmiş ve birkaç defa Balıkesir oyunlarınıi oynamıştır. Bu gezi sonunda kendilerine 300 lira verilmek suretiyle şimdi Kasaba olan Pamukçu Köyüne gönderilmişlerdir.

Aynı yıl (1934) daha sonraki bir tarihte ekip, Ali Hikmet Paşa'nın davetlisi olarak Küçük Çiftlik Parkı'nda gösteri yapmak üzere İstanbul'a gider. Pamukçu ekibinin İstanbul'da olduğunu duyan Atatürk, bütün oyuncuları Dolmabahçe Sarayı'na davet eder. Bengi, İkili ve Toplu Güvende oyunlarını defalarca oynatır. Detaylı olarak izler.

Eylül 1935 yılında İstanbul’da Atatürk tarafından düzenlenen "Beylerbeyi Balkan Festivali" yapılmıştır. Bu festivale davet edilen çok az sayıdaki mahalli ekiplerden biri Balıkesir ekibiydi. Bu festivalden bazı fotoğraflar günümüze gelmiştir. Balkanlardan ise Arnavutluk, Bulgaristan, Romanya ve Yunanistan halkoyunları toplulukları katılmıştır.