FANDOM

balıkesir çevresinde meydana gelmiş yıkıcı deprem. bazı kaynaklarda 1898 olarak da geçiyor. ocak ayında vuku bulmuş olup ramazan ayının ilk haftasına denk gelmiştir. balıkesir merkez, merkeze bağlı ova köyleri ile bigadiç-kepsut çemberini etkileyen depremde adeta balıkesir'de taş taş üstünde kalmamış. halk arasında "koca zelzele" olarak söylenen bu depremde osmanlı kayıtlarına göre depremden etkilenmeyen bina sayısı sadece 51. saat 17 sıralarında vuku bulan asıl deprem öncesi öncü deprem olduğu için halk dışarıya dökülmüş velasıl ölü sayısı depremin şiddetine göre oldukça az olmuştur. binlerce insanın gözü önünde evleri yıkılmıştır. bu dönemde balıkesir şehrinin nüfusu osmanlı kayıtlarına göre 30 bin. kazalarla beraber depreme maruz kalan hane sayısı 11 bin, kişi sayısı ise 53 bin kişi. ancak ölü sayısı beşyüz civarı. depremin büyüklüğününün ise (7.0) civarı olduğu tahmin edilmektedir.

bu deprem nedeniyle balıkesirin ikinci kuruluş tarihi 1897 kabul edilmektedir. aradan 100 seneden fazla geçmiş ve şimdiye kadar büyük bir deprem gerçekleşmediğinden şehir riskli bölgeler arasında sayılmaktadır. ancak 1942 yılında bigadiçte (6.1 şiddetinde) ve 1953 yılında yenice ve gönen (7.4 şiddetinde) ilçelerinde deprem meydana gelmiş. bunun dışında bölgede 3-4 ve 5 şiddetinde depremler zamanla yaşanmaktadır.